Sinterklaas kalkoentje

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst wat heb geupload, maar de tijd vliegt letterlijk voorbij. Het klinkt misschien raar, maar ik maak nog steeds veel nieuwe vrienden en zo heb ik eigenlijk wel elk weekend en meestal ook door de week wat te doen. Mij hoor je niet klagen natuurlijk, het is echt super gezellig.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het Nederlands een beetje verleer, dus sorry voor de spellingsfouten als ze er zijn. Telkens als ik aan het Skypen ben, wil ik Engelse woorden in mijn zinnen gebruiken en ik moet vaak echt nadenken wat het Nederlandse woord is voor het Engelse woord dat ik in mijn hoofd heb. Wat raar eigenlijk als je er over nadenkt, maar het is toch echt zo.

Zoals jullie natuurlijk weten is Sinterklaas een echte Nederlandse traditie en hebben ze hier echt geen idee wat het is. Als je ‘Sinterklaas’ zegt, denkt iedereen dat je ‘Santa Claus’ zegt en als je het dan uitlegt, vinden ze het maar raar. Het leek mij daarom wel leuk om deze traditie met mijn gastgezin te delen, want exchange komt natuurlijk van twee kanten. Samen met het thuisfront was er een lange tijd ‘geheime’ communicatie om leuke cadeaus voor iedereen uit te kiezen en uiteindelijk stond er dan opeens een reusachtige doos vol met kadootjes en gedichten voor de deur. Omdat Mike niet altijd thuis is, moest er snel een datum geprikt worden dat iedereen aanwezig kon zijn (daarom was het een beetje vroeg, voor degenen die dat hadden opgemerkt). Op 14 november was het zover en vroeg ik iedereen om in de woonkamer te gaan zitten. Toen iedereen er was, haalde ik al het eten tevoorschijn (kruidnoten, schuimpjes, enz.) en daarna kwam natuurlijk ook de juten zak met alle pakketjes. Holly kreeg als eerst een groot gedicht waarin werd uitgelegd wat deze feestdag inhield en hoe de rest van de dag zou gaan. Daarna was het aan Mike om de cadeaus uit te delen. Ik heb erg veel lol gehad met alle gedichten voorlezen, het helpen met vertalen en Nederlandse woorden uitspreken die af en toe in het gedicht naar boven kwamen, en het op de grond gooien van het inpakpapier. Ookal vonden ze het misschien een beetje vreemd en begrepen ze het niet helemaal, ik ben er zeker van dat iedereen een leuke tijd heeft gehad.

Vorige week was het tijd voor de enige echte Amerikaanse feestdag, Thanksgiving! Het is voor de Amerikanen heel vreemd als je ze verteld dat wij geen Thanksgiving vieren, maar Thanksgiving is toch echt een absolute Amerikaanse traditie. Woensdag waren we al vrij van school (tot zondag) en die avond begonnen de voorbereidingen al voor het beruchte ‘Thanksgiving dinner’. Makenzi had besloten dat ze het gehele dinner zelf wilde bereiden en ik moet zeggen dat ze het, met toch een klein beetje hulp, echt geweldig heeft gedaan, want het was heerlijk. Donderdagochtend, oftewel Thanksgiving ochtend, mochten we niets eten, want we zouden rond 1 uur al gaan beginnen met ons ‘dinner’. De tafel was met het mooiste laken en bestek bekleed en er was gewoon geen plek meer voor iets anders, want de tafel stond helemaal vol met het typische Thanksgiving eten: kalkoen, aardappelpuree, green bean casserole, stuffing, enz. Na meer te eten dan je eigenlijk op kan, gaat iedereen naar bed of op de bank liggen om even een uurtje te slapen, omdat ze zo vol zijn (Amerikanen zijn echt fan van ‘taking a nap’). Rond 4 uur gingen we naar vrienden en brachten we daar de rest van de dag door. Zondag hadden we ronde twee van het ‘Thanksgiving’ bij Grandma Nancy met de familie van Holly, ook dat was erg gezellig en natuurlijk was de Turkey ook weer van de partij.

Vrijdag was het ‘Black Friday’, dat is dat alle winkels uitverkoop hebben op echt alles en het begint midden in de nacht. Omdat er zoveel korting is, wachten mensen echt voor de deur totdat de winkel open gaat en breekt er wel eens een gevecht uit over de laatste iPod. Missouri staat op de 4e plek voor de staat waar het het meest waarschijnlijk is om in een gevecht te komen op Black Friday. Whoops. Samen met Holly ben ik vrijdagochtend vroeg op pad gegaan en hebben we alvast wat kerstinkopen gedaan, en nee, we hebben niet gevochten, haha.

Zaterdag was het duidelijk dat Thanksgiving nu voorbij was (ookal hebben we leftovers in de koelkast voor de komende twee maanden), want het was alweer tijd om de kerstboom op te zetten! Amerikanen zijn heel serieus over hun kerst en alle versieringen. Overal waar je maar kan kijken staat er wel iets wat met kerst te maken heeft in de woonkamer. Ook hangt er dit jaar een sok voor mij boven de openhaard, echt heel erg leuk en zo Amerikaans. Elke avond gaan nu de kerstlichtjes aan en het is hier zo donker dat het echt een heel gezellige sfeer geeft.

Dat is wel zo’n beetje waar we nu zijn. Het eerste semester van dit schooljaar is bijna voorbij en het is bijna tijd voor de eerste ‘finals’! Spannend hoor.

Het leek me leuk om een soort Q&A te doen (Question & Answer), omdat niet iedereen echt regelmatig contact met mij heeft. Als je dus een vraag hebt, laat die dan achter in een reactie en dan zal ik alle vragen in een andere blog beantwoorden.

Iedereen een fijn Sinterklaasfeest vanuit Amerika!

Liefs, Liza.

Reacties

Reacties

Ingrid

Hè Liza, Wat een geweldig verhaal weer!
Je maakt wel heel veel mee. Maak je ook leuke foto's.. Daar zijn we wel heel benieuwd naar.
Fijn dat je zoveel vrienden maakt en dat de tijd vliegt.... En euhhh dat Nederlands niet verleren hoor... Haha..
Heel veel plezier nog... En alvast een hele fijne Kerst xxxx

Oma Jenny

Hoi Liza,

Fijn weer een verhaal te lezen wat je zoal meemaakt.
Grappig dat je het St. Nicolaasfeest in Amerika kon vieren met je gastgezin. Ze keken er vast van op dat je dat voor ze gedaan hebt. Weten ze ook wat er in Nederland traditie is.
En dan het feest in Amerika, bijzonder moet dat zijn wat ik wel eens gelezen had. En nu jij het vertelt en meemaakt is helemaal leuk, wat een ervaringen.
Heb je nog wat leuks gekocht toen alles zo goedkoop was.
Ik hoor het nog wel van je. Ben benieuwd.
Verder zie ik uit naar weer nieuwe foto's van jou.
Gauw toesturen hoor.
Groeten van opa en mij.
Liefs
Oma

Papa&Mama

He hoi liefie, vandaag ben je precies 4 maanden in the USA. Wat vinden wij het leuk om je verhalen te lezen, om je op visite te hebben via Skype en wat zijn wij blij dat je het naar je zin hebt. We love you! Papa&Mama XXX

Ilse

Leuk verhaal weer Liza. Zo te horen heb je het uitstekend naar je zin. Keep on going!

opa Riel

Weer een beetje op de hoogte door je prachtige verhaal. Ik vraag me af of ze met Kerstmis weer kalkoen eten.

Vittorina

Erg leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.En andere tradities ervaart. Trouwens die nap kunnen we hier misschien ook wel invoeren. Leuk je gezien te hebben op Skype, xxx ook van Sophia.

Jasmijn

Liza geen nederlands verleren hoor want ik ben niet goed in engels xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active